Vi skal have mindre kontrol og mere frihed
Af Anne Honoré Østergaard, Venstre
Alt for ofte læser vi historier i medierne om rigide og unødvendige regler, der sætter en kæp i hjulet for, at folk med alverdens professioner kan gøre det, de er gode til, nemlig at udføre deres arbejde. Gang på gang minder historierne os om en udfordring, vi efterhånden har kendt til i mange år, men som ingen tør tage et grundlæggende livtag med: at det ikke længere er bureaukratiet, der tjener borgeren, men borgeren der tjener bureaukratiet.
Det er vigtigt at huske, at bureaukratiet har et formål. Når det fungerer optimalt, betyder det, at den enkelte arbejder under rammer og vilkår, der styrker muligheden for at anvende sin faglighed. Men jeg tror desværre også, at alle kan pege på utallige situationer, hvor bureaukratiet modarbejder og svækker vores muligheder for at passe vores arbejde.
I dag har ligegyldigt bureaukrati alt for mange steder taget overhånd. Sygeplejersken bruger for meget tid foran computeren frem for at tage sig af patienten. Iværksætteren fylder sin arbejdsdag ud med meningsløse indberetninger til staten frem for at passe og udvikle nye idéer til sin forretning. Bureaukratiet er blevet en spændetrøje, og det forringer vores konkurrenceevne, vores velfærd og ikke mindst vores arbejdsglæde.
Derfor har jeg brugt de seneste tre år på hver dag at kæmpe for, at vi får ryddet grundigt ud i regler og kravene. Det har givet mig troen på, at vi faktisk godt kan skære ned på bureaukratiet, så vi skaber et system, der arbejder for borgeren, frem for det modsatte.
Men det kræver, at vi udviser tillid og giver plads til den enkelte. Arbejdsdagen skal være præget af mindre kontrol og mere frihed, så den offentligt ansatte kan yde den nære velfærd, og den selvstændige kan drive og udvikle sin virksomhed. Det er jeg er klar til at kæmpe videre for.
Kommentarer